Modelarskie silniki elektryczne Surpass Hobby

12-03-2019

Silniki bezszczotkowe Surpass Hobby mogą być zasilane napięciem od 7 do 33V (zależnie od typu silnika) lub prądem od 10A do ponad 80A. Zakres mocy (zależnie od typu) to od ok. 140W do ponad 2300W.

  • Silniki bezszczotkowe Surpass Hobby powstają na obrabiarkach cyfrowych z aluminium 6061 T6,
  • wyposażone zostały w neodymowe magnesy,
  • korpus silnika charakteryzuje się ulepszonym profilem przedniej płyty obudowy (duże otwory wentylacyjne), co gwarantuje znacznie skuteczniejsze warunki chłodzenia i  niższą temperaturę pracy, a w efekcie wzrost sprawności silnika,
  • posiadają cewki z wysokiej jakości stali krzemowej 0,2mm, które powodują obniżenie temperatury pracy i efektywniejszą pracę silnika.

  • Konstrukcja silnika umożliwia dwustronny montaż bez jego modyfikacji, dzięki dodatkowemu wałowi dołączonemu do zestawu. W opakowaniu znajdziemy również łoże mocujące.

  • Surpass Hobby posiada zwiększoną średnicę wału (3mm, 4mm, 5mm i w największych silnikach 6mm), co zmniejsza prawdopodobieństwo uszkodzenia przy niefortunnych lądowaniach oraz zwiększa precyzję osiowego zamocowania śmigła - co redukuje drgania.
  • Silniki te w procesie produkcyjnym zostały wyposażone w wysokoobrotowe łożyska wyższej jakości, lepiej znoszące wysokie temperatury – zastosowano łożyska klasy ABEC 5. Jest to standard określający tolerancję produkcji łożysk kulkowych pomiędzy wewnętrznym i zewnętrznym pierścieniem. Istnieje pięć klas tolerancji: 1, 3, 5, 7 oraz 9. Im wyższa klasa, tym większa precyzja wykonania, mniejsze luzy łożyska. Standard ABEC określa wiele parametrów łożyska. Jedną z nich jest mimośrodowość czyli okrągłość na torze w pierścieniu wewnętrznym. Wartości określające maksymalny dopuszczalny mimośród:
    •     ABEC 1: 0.0075mm
    •     ABEC 3: 0.0050mm
    •     ABEC 5: 0.0035mm
    •     ABEC 7: 0.0025mm
    •     ABEC 9: 0.0012mm
  • Powyższe wartości są bardzo niskie. Im wyższa klasa ABEC tym tolerancja jest mniejsza, co oznacza konieczność zwiększonej precyzji procesu produkcyjnego.
  • Uzwojenie silnika wykonane jest z czystej miedzi i zakończone złączkami typu gold 3,5 mm lub 4 mm (4 mm w silnikach od wielkości 4250 (3520) ).

   

  • Precyzyjnie wyważony rotor i zastosowane materiały, w tym magnesy neodymowe powodują, że silniki te charakteryzują się zwiększoną sprawnością.

Ogólne zasady doboru silników elektrycznych

  • do modeli treningowych i nie wymagających dużego nadmiaru mocy stosuje się górną granicę zalecanej masy modelu podaną w danych technicznych,
  • do modeli akrobacyjnych, makiet akrobacyjnych, modeli szybkich oraz modeli z zapotrzebowaniem na większy nadmiar mocy, stosuje się dolną granicę zalecanej masy modelu podaną w danych technicznych,
  • w przypadku mniejszej ilości celi zasilających, napęd będzie miał niższe obroty, a w zależności od średnicy śmigła, większy lub mniejszy pobór prądu (większa średnica – większy pobór prądu),
  • w przypadku większej ilości celi zasilających, napęd będzie miał wyższe obroty, a w zależności od średnicy śmigła, większy lub mniejszy pobór prądu (większa średnica – większy pobór prądu),
  • śmigła o mniejszej średnicy, a co za tym idzie większej prędkości obrotowej, dają w rezultacie większą prędkość modelu,
  • śmigła o większej średnicy, a co za tym idzie mniejszej prędkości obrotowej, dają w rezultacie mniejszą prędkość modelu,
  • im większy pobór prądu, tym krótszy czas działania zespołu napędowego, co powoduje konieczność częstszej wymiany źródeł zasilania,
  • zastosowanie napędu z większą ilością celi zasilających, z jednej strony podnosi moc zespołu napędowego, ale z drugiej zwiększa się zapotrzebowanie na tę moc w związku z wyższą masą całkowitą. W związku z tym, nie zawsze stosowanie maksymalnej ilości celi zasilających daje najlepsze rezultaty. Zasada ta ma zastosowanie szczególnie w modelach o małej masie (do 2000g).

Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego śmigła do stosowanego silnika. Przy każdym silniku podawane są zalecane modele. Warto jednak upewnić się, jaką moc maksymalną pobiera silnik, czy nie przekraczamy maksymalnego prądu dopuszczalnego dla danego silnika. Bardzo przydatny jest przyrząd typu Wattmeter 150A 60V High Precision.

Wyświetlacz miernika pokazuje:

    pomiar napięcia całkowitego akumulatora [V]
    pomiar prądu pobieranego [A]
    pomiar mocy [W]
    pomiar mocy maksymalnej [W]