Mój pierwszy model – samochód RC

Mieć samochód „na radio” - marzenie każdego chłopaka w wieku szkolnym.

 

Chyba najprostsza i najszybsza droga wejścia w świat modelarstwa, to właśnie model samochodu RC.

Początkowo znacznie mniejszy stres, niż w przypadku modeli pływających – wszak samochód nam nie utonie, nie wspominając już modelu latającym.

Samochody te kierowane są zarówno do dzieci, młodych adeptów, jak i ustatkowanych panów w wieku średnim, jest to też fantastyczny wprost sposób na integracje rodzica z synem i niejako uwolnienie swej latorośli od tabletu, smartfona, czy też innego Play Station, I co najważniejsze, zabawa ta zazwyczaj odbywa się na zewnątrz, na świeżym powietrzu.

 

Czym się kierować w trakcie wyboru pierwszego modelu samochodu ?

Trudno na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć, wszak nie wiemy jeszcze co nas będzie pasjonowało najbardziej, czy wyścigi po równym torze, prędkość i możliwość rywalizacji z innym. A może raczej szalona jazda po wertepach, skoki w powietrzu, bicie rekordów na odległość. A może godziny spędzone na uzyskaniu maksymalnego podobieństwa do oryginału. Do tego dochodzą zasoby finansowe, możliwości transportu, czyli wielkość i skala modelu.

Chyba najważniejszym kryterium w przypadku modelarstwa samochodowego będzie dostępność części i podzespołów. Rozglądajmy się za modelami popularnych firm, które istnieją od lat na rynku, dbają o klienta, dbają o regularne dostawy części zamiennych itd.

 

Zapraszamy do szczegółowego zapoznania się z nasza ofertą : https://modelmotor.pl/category/samochody-rc

 

Zabawka czy raczej model ?.

Zabawki dostępne są w marketach, sklepach ‘z zabawkami” itd.

Od modeli dzieli je cała przepaść, wbrew pozorom przepaść ta to nie cena, a raczej walory użytkowe.

Zabawka to zazwyczaj jednorazówka, jedne malutkie zasilane dwoma paluszkami, inne oświetlone, pełne błyskotek, klaksonów, chromowanych felg itd.

Niezależnie od skali model samochodu RC, to profesjonalne radio – nadajnik, duży zasięg sięgający kilkuset metrów, dostęp do wszystkich części zamiennych począwszy od najmniejszej śrubki poprzez olej do amortyzatorów po wymienny tuningowy zespół napędowy, opony na każdą nawierzchnię, wymienne nadwozie i wiele wiele innych.

Zabawka to mała prędkość, mała trwałość, bardzo prosta budowa, duża podatność na wszelkiego rodzaju uszkodzenia.

Model to duża precyzja w sterowaniu, płynność sterowania w każdych warunkach, duża, a nawet bardzo duża szybkość sięgająca często kilkudziesięciu kilometrom na godzinę.

 

Modele samochodów dzielą się na kategorie.

 

Modele samochodów wyścigowych On Road – torowe.

Ich środowiskiem naturalnym jest asfalt, beton, wykładzina, czyli przygotowany odpowiedni tor. Modele te charakteryzują się zazwyczaj niskim podwoziem, czy też raczej zawieszeniem, odpowiednimi „wyścigowymi” oponami o niskim profilu. Są to samochody bardzo szybkie. Wymóg jazdy po odpowiedniej powierzchni stanowi duże ograniczenie dla tego typu modelarstwa.
Pełna prawdziwa zabawa tymi modelami to tor wyścigowy, specjalnie przygotowany i wyścig kilku uczestników. Daje to masę emocji,a możliwość bezpośredniej konkurencji pomiędzy sobą to czysta adrenalina. Podgrupa tych modeli są samochody budowane i regulowane do zawodów w drifcie.

 

Modele aut terenowych

Jest to bardzo szeroka kategoria dzieląca się na podkategorie. Świat tych modeli to bardzo szeroko pojęty „teren”, począwszy od asfaltu, poprzez piach, glinę, nawierzchnie szutrowe, błoto, pagórki, wzniesienia, leśna głusz itd.

 

Klasa Buggy

Najpopularniejsza klasa samochodów terenowych, modele ścigają się po specjalnie przygotowanym torze pełnym wzniesień, pagórków, jarów z wieloma miejscami do wybicia, skoku w powietrze. Wbrew pozorom modele te charakteryzują się nie zbyt wielkim skokiem zawieszenia pomimo swego terenowego charakteru, natomiast bardzo dobrze i pewnie trzymają się nawierzchni, są stosunkowo mało wywrotne, ale zarazem pewne w zakrętach.

 

Klasa Crawler

Samochody przystosowane i projektowane do poruszania się w najtrudniejszym terenie, zazwyczaj są to specjalnie budowane trasy z belek drewna, kamieni. Charakterystycznym dla tych modeli jest ekstremalnie wielki skok amortyzatorów pozwalający na bardzo wysokie uniesienie dowolnego koła w stosunku do reszty kół bez odrywania któregokolwiek od podłoża. Napęd zazwyczaj na obie osie, obie osie skrętne i sterowane. Mała prędkość, a co za tym idzie i dynamika poruszania.

 

Klasa Monster

Wielkie, ponadwymiarowe koła, duży skok zawieszenia, dość wysoko umieszczony środek ciężkości z racji konstrukcji, modele podatne na wywrotki w ciasnych zakrętach.

 

Klasa Trial

Kwintesencja modelarstwa terenowego z tej racji, że modele te są odwzorowaniem prawdziwych samochodów i stanowią ich pomniejszone kopie. Zachowują się w terenie, dokładnie tak jak więksi protoplaści, ale wszystko to w odpowiedniej skali zarówno w odniesieniu do samych wymiarów jak i dynamiki i sposobu poruszania. Często modele z oświetleniem, szperaczami na relingach , miniaturowe Range Rovery, Hummery itd.

 

Klasa Truggy

Klasa ta powstała poprzez połączenie klasycznego plażowego buggy z monsterem.

Wielkie balonowe opony, bardzo szeroki rozstaw kół, nisko położony środek ciężkości.

Często są to modele typowo zawodnicze do wyścigów po specjalnie przygotowanych torach.

 

Rodzaj układu napędowego.

Modele dzielimy też ze względu na rodzaj napędu i rozróżniamy tu samochody napędzane na jedną oś, oraz samochody typu 4WD (4x4).

Samochody z napędem na jedną oś – to głównie wozy wyścigowe, modele do driftu i jazdy po torach asfaltowych, ale też i modele terenowe. Samochody te są w odniesieniu do samej konstrukcji znacznie prostsze od modeli 4WD, przez to są też tańsze, łatwiejsze w regulacji i serwisie, mniej awaryjne ze względu na mniejszą ilość elementów i podzespołów, które mogą ulec uszkodzeniu w trakcie normalnej eksploatacji.

Modele te lepiej znoszą karkołomne skoki z dużej wysokości i inne tego typu ewolucje. Napęd na jedną oś to też inna zabawa, głównie drift, jazda w poślizgu, ciasne zakręty i nawroty praktycznie w miejscu, jazda na nawierzchni szutrowej to niesamowita wprost frajda.

Napęd na wszystkie koła to większa stabilność, dużo większa i lepsza możliwości pokonywania przeszkód
i radzenia sobie w każdym praktycznie terenie, Modele z tym napędem są też prostsze w prowadzeniu od samochodów 2WD, jednak są to modele bardziej skomplikowane w budowie, co ma niebagatelny wpływa na koszt samochodu.

 

Typ napędu.

Modele dzielimy na napędzane elektrycznie i modele z silnikami spalinowymi.

Przy czym modele elektryczne mogą używać silników szczotkowych, jak i nowocześniejszych napędów bezszczotkowych, zaś spalinowe mogą być pędzone typowymi silnikami modelarskimi żarowymi, jak i silnikami benzynowymi.

 

Skala modelu.

Pojęcie to odznacza ile razy model jest mniejszy od swojego pierwowzoru. Pojęcie to tyczy zarówno odwzorowania wymiarów jak i osiągów, głównie prędkości i dynamiki jazdy.

Na rynku spotykamy modele w następujących skalach :

1:32, 1:24, 1:18, 1:16 – jest to grupa najmniejszych pojazdów, często właśnie mylona z „zabawkami”, dobre na asfalcie, równej nawierzchni, wykładzinie, można się nimi „pobawić” w pomieszczeniach zamkniętych.

Niski koszt, ułatwiony transport to główne plusy tych modeli.

1:10 – chyba najpopularniejsza obecnie skala modeli samochodów, trawa, przygodny teren, plac zabaw, czy też parking przed marketem. Modele te mieszczą się w plecaku.

1:8 – modele stosunkowo duże, na każdy praktycznie teren, wysoka trawa czy też dopiero co zaorane pole. Wszędzie dadzą sobie radę. Z minusów to głównie cena i wielkość powodująca problemy z transportem.

1:5 – potwory na kołach, Zazwyczaj z napędem spalinowym, aczkolwiek i w tej wielkości spotkać można modele elektryczne. Problematyczne w transporcie, waga sięgająca nawet 40 kilogramów. Do przewozu modelu potrzebny nam będzie samochód. Oczywiście koszt takiego modelu może dogonić cenę normalnego kilkuletniego samochodu.

 

Wybór modelu.

Mały model to mała waga, mały rozstaw osi, a co za tym idzie mniejsza stabilność w trakcie jazdy, mniejsza prędkość, ale jednocześnie możliwość jazdy w warunkach domowych. Nierówności samej trasy w trakcie jazdy, czy też wyścigu znacznie wpływają na precyzję i sposób kierowania.

Większy model to większa prędkość, większa frajda, bardziej stateczna i pewna jazda.

W tym przypadku jednak nie pojeździmy swobodnie „po domu”.

 

Jaki silnik ?

Silnik elektryczny szczotkowy – napęd tradycyjny, w miarę tani, sprawdzony i prosty w budowie. Z minusów tego napędu można wymienić mniejszy moment obrotowy w porównaniu z napędem bezszczotkowym, mniejszą sprawność takiego silnika, zużywanie się szczotek w silniku, co powoduje konieczność ich wymiany co pewien czas, mniejsza moc.

Silnik bezszczotkowy to duży moment obrotowy, większa moc, mniejsze mechaniczne zużycie,ale też i większa cena, droższy regulator silnika.

Silnik spalinowy – czy to nitro, czy też benzyna to znacznie większa moc od napędu elektrycznego, duży hałas co ogranicza nas do jazdy w określonych miejscach, czy też terenie. Modele te mają znacznie bardziej skomplikowaną i zaawansowaną budowę i konstrukcje w porównaniu z modelami o napędzie elektrycznym, wyposażone w sprzęgła, skrzynie biegów, układy hamulcowe.

Są to modele wymagające określonej kultury technicznej i zasobów warsztatowych.

W przypadku modelu o napędzie benzynowym koszt samej jazdy jest stosunkowo niski.

 

Warunki jazdy.

Modele samochodów dzielimy też na wodoodporne i nie wodoodporne. Podział ten tyczy głównie budowy i sposobu zabezpieczenia samej elektroniki przed wpływem warunków zewnętrznych. W przypadku modeli, które nie są wodoodporne jazda po mokrej nawierzchni, kałużach itd. jest bardzo ryzykowna, grozi to zniszczeniem elektroniki modelu. Modele wodoodporne mają dokładnie zabezpieczone i uszczelnione wszystkie układy i mechanizmy począwszy od pojemnika na akumulator zasilający poprze odbiornik, mechanizm wykonawczy układu kierowania po zespół napędowy silnik i regulator. Modele te są łatwe w utrzymaniu ich w czystości.

 

Modele z naszej oferty, które szczególnie polecamy:

 

Klasa Truggy

 

BSD Dune Racer. Model w skali 1:10

https://www.modelmotor.pl/bsd-dune-racer-218t-1-10-4wd.html

 

  • Napęd na cztery koła
  • Szczotkowy silnik napędowy
  • Elektroniczny regulator obrotów
  • Pakiet napędowy NiMh 7,2V / 1800mAh
  • Amortyzatory olejowe
  • Aparatura sterująca 2.4GHz
  • Wodoszczelne przekładnie
  • Wysokiej jakości przekładnie
  • Precyzyjne łożyska kulkowe

 

 

Foto. 1. – Dune Racer

 

BSD Racing. Skala 1:10 (na fotografiach 2 i 3)

https://www.modelmotor.pl/bsd-racing-706t-1-10-4wd.html

 

 

 

Foto. 2.

 

 

Foto. 3.

 

W ZESTAWIE :

 

  • Całkowicie zmontowany model z karoserią
  • Nadajnik 2.4GHz
  • Pakiet napędowy NiMh 7,2V / 1800mAh
  • Ładowarkę sieciową pakietu napędowego - 500mA

 

DANE TECHNICZNE :

 

  • Długość: 450mm
  • Szerokość: 320mm
  • Wysokość: 210mm
  • Rozstaw osi: 305mm
  • Koła: 100mm x 65mm

 

Klasa Buggy

R5 RUSTLER RTR XL-5 Skala 1:10

https://www.modelmotor.pl/1-10-r5-rustler-rtr-xl-5.html

 

To jeden z najszybszych dostępnych samochodów „Ready-To-Race ®”. Wyposażony w potężny – zmodyfikowany silnik napędowy Titan 12T 550, elektroniczny regulator obrotów XL-5 i sprzęgło poślizgowe „Revo ®-spec Torque-Control ™”.
Maksymalna prędkość 63 km/h.

Oferowana przez Traxxas’a technologia wodoszczelnej elektroniki pozwala na całkowitą niezależność od warunków pogodowych. Wcześniej nie było możliwości jazdy przez wodę, błoto, śnieg – teraz nie jest to problemem. Zarówno elektroniczny regulator obrotów jak i odbiornik posiadają mocną ochronę przed czynnikami zewnętrznymi.

 

Foto. 4.

 

Rastler jest w 100% gotowy do jazdy - prosto z pudełka i jest wyposażony w innowacyjne funkcje takie jak sprzęgło poślizgowe „Revo-spec Torque-Control ™”. Opatentowana konstrukcja pozwala na płynny, precyzyjny i spójny system kontroli trakcji. Zmodyfikowany silnik napędowy Titan 12T 550 dostarcza potężną moc, praktycznie nie wymaga konserwacji i posiada długą żywotność. Titan 12T 550 posiada zintegrowany wentylator chłodzący co w praktyce oznacza większe prędkości i dłuższy czas pracy.

 

Coyote 4WD Desert Buggy EP RTR. Skala 1:18

https://www.modelmotor.pl/coyote-1-18-4wd-desert-buggy-ep-rtr-ripmax.html

 

Desert Buggy Coyote jest już fabrycznie poskładany, ma zamontowany mocny silnik szczotkowy klasy 370, pakiet napędowy NiMH 7,2V 1300mAh oraz niezbędną elektronikę - serwo skrętu oraz regulator.

Sterowanie stanowi pistoletowy nadajnik pracujący w bezpiecznym i odpornym na zakłócenia w paśmie 2,4GHz.
Model wyposażony jest w dyferencjały na każdej osi, komplet łożysk kulkowych oraz regulowane, olejowe amortyzatory.

 

 

 

Foto. 5.

Dane techniczne tego samochodu :

 

  • Skala: 1:18
  • Długość całkowita: 295mm
  • Rozstaw osi: 165mm
  • Prześwit podwozia: 22mm
  • Napęd: 4 koła
  • Silnik napędowy: Szczotkowy 370
  • Akumulator napędowy: NiMH 7,2 V 1300 mAh
  • Nadajnik: 2 kanałowy 2,4GHz
  • Amortyzatory: Olejowe, regulowane
  • Klasa On Road

 

Vaterra Nissan GTR V100 4WD RTR. Skala 1:10

https://www.modelmotor.pl/vaterra-nissan-gtr-v100-1-10-4wd-rtr.html

 

Foto. 6 

Szybki, narowisty i prawdziwie wyścigowy, do tego fantastyczna sylwetka.

 

Cechy modelu :

 

  • Uszczelnione dyferencjały
  • Wodoodporna elektronika
  • Regulator 38A Dynamite LiPol Tazer 12T z rewersem
  • Silnik Dynamite 15T 540 z radiatorem Vents
  • Uniwersalne mocowania karoserii .
  • Napęd 4WD dla wyśmienitej trakcji
  • Oficjalnie licencjonowana karoseria Nissan GTR
  • Regulowany pasek akumulatora przystosowywany dla różnych pakietów
  • Szersze tylne koła dla lepszej przyczepności
  • Niskoprofilowe opony na dużych felgach
  • Akumulator NiMH Dynamite® 6 ogn. 7,2V 1800mAh
  • Ładowarka Dynamite 2A NiMH AC Peak w zestawie
  • Nadajnik DX2E Spektrum™ 2.4GHz z bateriami
  • Odbiornik SR200WP
  • Uszczelnione przekładnie i tunel wału napędowego
  • Zębowe dyferencjały
  • Podwójne wahacze zawieszenia

 

Vaterra Chevrolet Corvette 2014. Skala 1:10

https://www.modelmotor.pl/vaterra-chevrolet-corvette-2014-1-10-4wd-rtr.html

 

Foto. 7. 

Auto Chevrolet Corvette 2014 jest to amerykański, elegancki, sportowy model wyprodukowany przez firmę Vaterra.

Model występuje w skali 1:10 posiada napęd na wszystkie koła 4WD na podwoziu V100-S.

Licencjonowana karoseria 2014 Corvette Z51 jest idealną kopią oryginału, wraz z chromowanymi listwami i zderzakami, światłami i rysami karoserii, tak samo jak wieloramienne felgi z tarczami hamulcowymi oraz niskoprofilowymi oponami.

Nie tylko wspaniały wygląd, ale i wyśmienite własności jezdne.

 

Klasa Monster Truck.

 

https://www.modelmotor.pl/sword-mega-mt-ebd-2-4ghz-vrx-racing.html

 

Sword Mega MT EBD 2.4GHz - VRX Racing. Skala 1:10

 

Sword Mega MT marki VRX Racing to Monster Truck w skali 1:10 wyposażony w napęd 4WD.

Model wyróżnia się m.in. stalowymi trybami dyferencjałów, programowalnym dwukierunkowym regulatorem obrotów, silnym serwem układu kierowniczego. Ponadto bardzo dużym plusem modelu jest radio 2,4GHz, które pozwala ścigać się z innymi zawodnikami bez obaw o jakiekolwiek wzajemne zakłócenia.

Konstrukcja typu MT umożliwia emocjonującą jazdę po prawie każdej nawierzchni. Auto dobrze poradzi sobie na asfalcie, ale jeszcze lepiej w trudnym terenie.

 

Foto. 8.

 

Stabilność na zakrętach zawdzięcza on szerokiemu rozstawowi kół o wymiarach 130 x 65 mm,
a odpowiedni prześwit i nowoczesny napęd 4x4 pozwolą poszaleć na nierównościach.
Dokładne dopasowanie modelu do warunków umożliwia regulowane zawieszenie. Aby zapewnić trwałą
i niezawodną eksploatację model wyposażono w metalowe zębatki dyferencjałów. Części plastikowe zostały wykonane z tworzyw o podwyższonej elastyczności dzięki czemu są mniej narażone na pęknięcia.

 

 

wrzesień  2017,  Tomasz Motyl "Motylasty", Źródło fotografii : internet.