Pierwszy latający model RC


W codziennej praktyce spotykamy się z wieloma pytaniami dotyczącymi wyboru pierwszego latającego modelu RC.  Artykuł ten powstał w odpowiedzi na liczne zapytania klientów dotyczących pomocy przy doborze pierwszego modelu dla osoby, która zamierza rozpocząć przygodę z lotniczym hobby i zabawę modelami zdalnie sterowanymi RC. Podane poniżej  propozycje wyboru pierwszego modelu cechują się: stosunkowo łatwym montażem i pilotażem oraz rozsądną ceną.

Pilot RC jest narażony na nieprzewidziane „twarde lądowania” i wynikające z nich skutki.

Dlatego wybierając swój pierwszy latający, zdalnie sterowany model, proponujemy zwrócenie uwagi na:

  1. Czy dostępne są części zamienne do wybranego  modelu.
  2. Jaki rodzaj silnika przewidziany jest do jego napędu (zdecydowanie polecamy silnik elektryczny, sugerujemy aby nie rozpoczynać od napędu spalinowego).
  3. Czy zestaw jest na tyle prosty, że osoba początkująca poradzi sobie z jego złożeniem.
  4. Z jakiego materiału wykonany jest model (czy będzie on łatwy w naprawie).
  5. Jakie elementy wyposażenia znajdują się w zestawie z modelem.

 

Kierując się powyższymi kryteriami proponujemy 3  zestawy kompletnie wyposażonych modeli, które najlepiej spełniają wymienione kryteria i które polecamy jako pierwszy zdalnie sterowany model  latający:

- Sky Surfer Ready To Fly 2.4Ghz Mode 2, rozpiętość 140cm, producent: J-Power

http://modelmotor.pl/sky-surfer-rtf-2-4ghz-mode-2-140cm.html

- Pioneer 2,4 GHz Ready To Fly Mode 2, rozpiętość 140cm, producent: R-Planes

http://modelmotor.pl/pioneer-2-4-ghz-rtf-mode-2-140cm.html

- Beta 1400 - zestaw Ready To Fly 2,4Ghz, rozpiętość 142cm, producent: Pelikan

http://modelmotor.pl/beta-1400-zestaw-rtf-2-4ghz-142cm.html

 

 

Zdjęcie nr 1. Zdalnie sterowany model motoszybowca Sky Surfer RTF.

 

1.  Zawartość zestawu.

Powyższe zestawy zawierają prawie identyczne, kompletnie wyposażone modele motoszybowców  o rozpiętości skrzydeł 140 cm. W zestawie, po rozpakowaniu pudełka znajdziemy:

- kompletnie wyposażony (w silnik, serwomechanizmy i odbiornik) kadłub motoszybowca,

- dwudzielne skrzydło (demontowalne do transportu),

- komplet stateczników,

- nadajnik zdalnego sterowania w cyfrowym systemie odpornym na zakłócenia 2,4GHz,

- pakiet zasilający wraz z ładowarką (ładowarka zasilana jest z napięcia 12V),

- komplet drobnych akcesoriów i galanterii (popychacze, snapy),

- obrazkowa instrukcja, schemat złożeniowy.

 

 

 

Zdjęcie nr 2. Zawartość zestawu zdalnie sterowanego motoszybowca Sky Surfer RTF

 

2.  Przygotowanie do lotu.

Złożenie modelu i całkowite przygotowanie go do lotu, zajmie początkującemu modelarzowi jedno popołudnie. Montaż modelu ogranicza się do:

- przyklejenia plastikowych dźwigni do ruchomych powierzchni sterowych przy pomocy kleju cyjanoakrylowego,

- przyklejenia sterów: kierunku i wysokości do kadłuba,

- montażu popychaczy,

- konfiguracji i sprawdzenia poprawności działa nadajnika i serwomechanizmów.

Na uwagę zasługuje fakt, iż elementy elektroniczne wyposażenia (serwa, silnik i regulator) są już zainstalowane w kadłubie.

Przed lotem należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • Ustawienie steru wysokości, kierunku i lotek w pozycji neutralnej
  • Wyważenie modelu, czyli położenie środka ciężkości modelu.

Wyważenie należy sprawdzić i ewentualnie skorygować po złożeniu i kompletnym wyposażeniu modelu. Należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta co do jego umiejscowienia (punkt wyważenia zawsze pokazany jest w załączonej do modelu instrukcji montażu) –  złe wyważenie modelu może powodować niepożądane zachowania modelu w powietrzu, a w skrajnym przypadku może doprowadzić do uszkodzenia modelu.

 

3.  Pierwsze loty.

Po sprawdzeniu poprawności działania serwomechanizmów, silnika i nadajnika (przeprowadzenia testu zasięgu), oraz po upewnieniu się, że środek ciężkości modelu jest ustawiony wg. zaleceń producenta, można przystąpić do pierwszych lotów. Idealnym miejscem na pierwsze loty jest lotnisko modelarskie bądź łąka, leżąca z dala od wszelkich zabudowań, parkingów czy innych obiektów które mogą zostać uszkodzone przez nasz model.

Start samolotu powinien odbywać się przy pełnej prędkości obrotowej silnika, a kierunek wyrzutu modelu z ręki powinien być równoległy do ziemi i zawsze pod wiatr. Idealnym rozwiązaniem byłaby obecność pomocnika, który pomógłby nam wyrzucić model, podczas gdy pilot będzie mógł skupić się już tylko na drążkach nadajnika.

 

Przed lotami modelem zalecamy także poćwiczyć wirtualne loty na symulatorze. Sam symulator można kupić w zestawie z nadajnikiem (joystickiem), który po podpięciu do komputera pełni rolę naszego nadajnika. Model widoczny jest na ekranie komputera.

Niektóre nadajniki fabrycznie wyposażone są w porty pozwalające podpiąć je do komputera za pomocą kabla USB kupowanego oddzielnie (zestaw Sky Surfer RTF wyposażony jest w taki nadajnik), a sam symulator można bezpłatnie pobrać z internetu (np. FMS Basic  ????). Realizm lotu odwzorowany na symulatorze jest wystarczająco dobry aby opanować podstawowe zasady pilotażu modeli RC.  Taki trening przed komputerem spowoduje, że wyjście na lotnisko będzie tylko kontynuacją treningu, a nie podejmowaniem pierwszych samodzielnych lotów obarczonych ryzykiem uszkodzenia modelu.

 

4.  Naprawa uszkodzonego kadłuba.

Początkujący modelarz musi liczyć się z koniecznością napraw uszkodzonego modelu. Proponowane  modele wykonane są z bardzo odpornej na uszkodzenia mechaniczne, odkształcalnej pianki EPP. Jest to materiał którego wprowadzenie kilka lat temu spowodowało małą „rewolucje” w modelarstwie lotniczym i  wpłynęło na masową dostępność modeli RC.  W razie konieczności naprawy cały zestaw naprawczy ogranicza się jedynie do posiadania tubki kleju cyjanoakrylowego i puszki przyspieszacza. Wystarczy skleić kontaktowo rozerwane części kadłuba klejem cyjanoakrylowym średniej gęstości, spryskać przyspieszaczem naprawiane miejsce z odległości 25cm i po paru chwilach model nadaje się ponownie do użytku. Powszechną praktyką stało się dokonywanie drobnych napraw na lotnisku i kontynuowanie lotów.

W ostatnim czasie na rynku modelarskim pojawiło się wiele rodzajów klejów cyjanoakrylowych: gęste, średnie, rzadkie, bardzo rzadkie, do styropianu. Praktyka modelarska wykazuje, że najbardziej przydatny w naprawach uszkodzonego kadłuba wykonanego z pianki EPP jest klej cyjanoakrylowy (CA) średniej gęstości. Nie ma potrzebny stosowania wiele droższego kleju dedykowanego do styropianu, gdyż pianka EPP jest odporna na działanie standardowego kleju CA  (EPP nie rozpuszcza się pod jego wpływem w przeciwieństwie do  styropianu lub depronu do którego klejenia polecamy klej CA do styropianu + przyspieszacz (aktywator)).

 

5.  Dostępność części zamiennych.

Dostępność części zamiennych do wybranego modelu może okazać się pomocna w przypadku, gdy model w wyniku uszkodzenia nie będzie zdolny do lotu. Sklep Modelmotor.pl do wyżej wymienionych modeli posiada pełen pakiet części zamiennych (kadłuby, skrzydła, stateczniki).  Jeżeli  po nabraniu wprawy w pilotażu takiego model standardowe wyposażenie okaże się niewystarczające, pomożemy Państwu dobrać zamienne wyposażenie RC (pakiet akumulatorów, regulator, serwomechanizmy, silnik).

 

Wszystkie opisane powyżej modele napędzane sa silnikami elektrycznymi sterowanymi regulatorami i zasilanymi z ogniw litowo-polimerowych (li-Pol). Akumulatory li-pol wymagają dedykowanych ładowarek i zapoznania się z podstawowymi zasadami eksploatacji.

 

Zasady bezpiecznego obchodzenia się z akumulatorami litowo-polimerowym (Li-Pol)

 

- ładowanie powinno odbywać się wyłącznie ładowarką do tego przeznaczoną i zawsze z użyciem balansera,

- pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać się ładującego się akumulatora bez nadzoru!

- nie należy rozładowywać akumulatora poniżej 3,3V / celę, spowoduje to uszkodzenie pakietu i nieodwracalny spadek parametrów,

- należy upewnić się, że regulator obsługujący pakiet Li-pol jest do tego przystosowany i właściwie zaprogramowany, w innym przypadku może dojść do uszkodzenia pakietu,

- w przypadku dłuższego (już kilkudniowego) przechowywania pakietu, powinien  być on naładowany do napięcia 3,80 - 3,85V / celę. Przestrzeganie tego zalecenia zdecydowanie przedłuży trwałość akumulatora napędowego

- należy unikać przechowywania pakietu w ciepłych i nasłonecznionych miejscach,

- w razie mechanicznego uszkodzenia pakietu – pod żadnym pozorem nie używać!  Występuje ryzyko samozapłonu akumulatora

 
wrzesień 2013 (MG)