Zaczynamy zabawę - samoloty RC

Samolot na radio.

„Samolot na radio” kiedyś marzenie, wiele lat temu, gdy nie było internetu, nie było pokus typu smartfony, tablety, komputery, 1000 kanałów TV było to wielkie marzenie, marzenie bardzo wielu młodych chłopców.

Wczytywali się w książki Wiesława Schiera, często wypożyczone z biblioteki, poplamione kartki, zdarte okładki „Miniaturowego Lotnictwa”, cudem kupiony w kiosku kolejny numer Małego Modelarza, czy też Modelarza i te wypieki na twarzy na samą myśl o „samolocie na radio”.

Dzisiaj internet, fora, tysiące stron, YouTube, poradniki, sklepy modelarskie, zakupy bez wychodzenia z domu, a marzących jakby mniej, „samolot na radio” stał się chyba jeszcze bardziej elitarny. Elitarny, gdyż stanowi wyzwanie, wyzwanie głównie natury intelektualnej. Wszak „grać” na smartfonie każdy potrafi, ale poskładać, czy też zbudować model, ba nawet wbić głupi gwóźdź do ściany, ooo to już jest wyzwanie.

 

Tekst ten kieruję do tych, którzy mimo wszystko podejmą się takowego wyzwania.

"Nie dla psa kiełbasa".

Kilkukrotnie przez lata swojej praktyki pilota RC spotykałem się z sytuacją, a raczej widokiem „zawiedzionego” marzyciela. Na lotnisku, łące, czy też pokazach pojawiał się młody, zazwyczaj kilku, kilkunastoletni chłopak ze swoim ojcem, częściej zaś dziadkiem, który dumnie pod pachą niósł „samolot na radio”. Podniecenie na twarzy, niepewność, szukanie oczami „dziadka’, bo zaraz nareszcie poleci i pokieruje „samolotem na radio”. I…. samolot leci przez jedną, góra dwie sekundy, uderza w ziemie, coś się lamie, coś tam odpada. Niemoc w oczach dziadka, wielki zawód w oczach młodzieńca, bo na pudełku pisało że lata, że super zabawa, że to model prawdziwego bombowca, że super, hiper szybki, akrobacyjny, że „amerykański”.

Dziadek nie wie co robić, chciał dla wnuka jak najlepiej, chciał mu pokazać, że istnieje coś więcej niż Play Station, komputer, tablet, „fejsbuk”, chciał wnuka czymś zainteresować, często zaszczepić w nim swoje niezrealizowane marzenia. Dziadek dla wnuka jest wzorem, dziadek zazwyczaj nie podchodzi do innych, tych prawdziwych modelarzy, nie zapyta, nie poradzi się, dziadek się chyba wstydzi okazać przed wnukiem swoją niewiedze. Dziadek kupił wnukowi „samolot na radio” w sklepie z zabawkami, może na allegro zazwyczaj kierując się kolorowym opakowaniem, super reklamą i napisami na pudełku. Ale to co kupił zazwyczaj nie ma nic wspólnego z modelem samolotu zdalnie sterowanego, to nie jest model, to jest „samolot na radio”, nic więcej. Do Ciebie dziadku mówię, przeczytaj, przemyśl, a nie zawiedziesz wnuka. Modelarstwo lotnicze RC to ciężki kawałek chleba, to prawdziwe wyzwanie, nie każdy temu podoła, to nie proste kopanie piłki. Ale od Ciebie dziadku zależy, czy będziesz dumny ze swego wnuka, czy też kolejny raz wnuk zrazi się i zacznie szukać kolejnego hobby, lub też wszelkie poszukiwania porzuci na rzecz tabletów, smartfonów i "fejsbuków", bo to proste.

 


Foto, 1                                                                                  Foto. 2


Na fotografiach 1 i 2 typowe „samoloty na radio”

Powiedzmy sobie od razu, latanie modelem samolotu zdalnie sterowanego jest znacznie trudniejsze od latania dronem, jest nieporównywanie trudniejsze od zabawy modelem samochodu RC.

W pierwszym przypadku (dron) mamy wiele ułatwień na drodze czysto elektronicznej, systemy stabilizacji, GPS, tryb lotu prostego itd. Dron lata sam, albo inaczej mówiąc dronem poleci każdy.

Samochód ? W prawo, lewo, przód i tył – raczej prosta sprawa pomijając aspekty techniczne takie jaki dobór opon, regulacja amortyzatorów, itd. Bierzesz nadajnik do ręki i jakoś sobie poradzisz.

A model samolotu ?

Warto zdać sobie sprawę z paru rzeczy, jeśli do tej pory nigdy nie leciałeś to czyhają na Ciebie :

  • panika
  • graniczące z pewnością prawdopodobieństwo rozbicia modelu w chwili startu
  • w przypadku modelu statecznego, dobrze wyregulowanego prawdopodobieństwo jego utraty z powodu własnego strachu, (model po prostu odleci)
  • prawdopodobieństwo rozbicia w wyniku błędu, zbyt nerwowych ruchów, zastanawiania się nad kolejnym ruchem drążkami
  • prawdopodobieństwo rozbicia w wyniku błędnego kierowania w przypadku lotu na siebie, lotu na plecach
  • prawdopodobieństwo rozbicia modelu w trakcie lądowania

Możesz być perfekcyjnym kierowcą modelu samochodu, w przypadku modelu samolotu Twoje umiejętności na nic się tu nie zdają , samochody i samoloty to dwa zupełnie różne światy, dlatego też Twoje doświadczenia i nawyki w innych dziedzinach zdalnego sterowania modeli nie dają Ci żadnej przewagi podczas pierwszego lotu, a mogą się nawet przyczynić pośrednio do porażki.


Jak zacząć ?

O ile kiedyś ścieżka modelarza lotniczego RC była utarta, o tyle dzisiaj nastąpił pewien rozdział i nie każdy pilot lotniczy RC jest jednocześnie modelarzem lotniczym. On może tylko latać, nie koniecznie musi znać się na budowie modeli, technologii materiałowej, elektronice modelarskiej itd., może latać gotowymi modelami z zestawów, gdzie ktoś mu dobrał wyposażenie itd.


Modele latające nie zależnie od klasy, typu napędu, sposobu budowy, wielkości itd. dzielimy na dwa rodzaje:

  • modele rozbite
  • modele, które się dopiero rozbiją

Im wcześniej te prawidłowość zaakceptujemy, tym lepiej dla nas samych.


Dalszy podział to modele kupowane (fabryczne) i robione własnoręcznie, w dalszych dywagacjach zajmiemy się tymi „kupowanymi”, te zaś możemy podzielić na trzy grupy :

  • RTF (Ready to Fly) - modele gotowe do lotu
  • ARF (Almost Ready to Fly) - modele wymagają dołożenia wyposażenia (napęd, zasilanie itd.)
  • KIT - model w postaci elementów do złożenia


Większość firm sprzedaje swoje modele we wszystkich tych postaciach, czyli możemy nabyć ten sam model jako gotowy do lotu (wyjmij z pudełka i lataj), model do wyposażenia lub zestaw do montażu, co daje nam możliwość dobrania własnego wyposażenia.

Na początku kariery pilota (modelarza) RC polecam zakup sprawdzonego modelu w postaci RTF.

Zestaw taki zawiera wszystko to, co niezbędne jest do wykonania pierwszego lotu począwszy od nadajnika, aż po sam wyregulowany model. Kupujemy model zadomowiony na rynku, model raczej renomowanej firmy, sprawdzony przez tysiące użytkowników o którym znajdziemy całą masę informacji w internecie. Polecany model RTF opiszemy w dalszej części tekstu.

 

Mamy model i co dalej ?

Absolutnie nie gnamy z nim od razu na nasze lotnisko, a jeśli najdzie nas taka myśl to …. patrz na czyhające na Cię niebezpieczeństwa, które wcześniej wypisałem.


Naszą przygodę w latanie RC rozpoczynamy od symulatora lotu.

Co to takiego ?

Jest to system treningowy, który pozwoli nam zapoznać się z samym lataniem, pilotowaniem modelu, reakcjami modelu i nas samych. Wirtualna namiastka. Oczywiście sam symulator nie nauczy nas latania jako takiego. Wszak w rzeczywistości mamy po pierwsze potworny stres i strach, wiatr, zmienne warunki.

Przed rozpoczęciem lotów na symulatorze warto zapoznać się artykułem https://modelmotor.pl/webpage/pl/aparatury-rc-podzial-mode-czestotliwosci.html i zapoznać się z układem drążków na aparaturze, ich funkcjami i pojęciami MODE 1, MODE 2. Proponujemy rozpoczęcie nauki w trybie MODE 2 - jest to najbardziej popularny sposób sterowania modelem latającym. W czasie pobytu na lotnisku zawsze znajdzie się ktoś bardziej doświadczony (prawdopodobnie latający aparatura w MODE 2) i nam chętnie pomoże w stawianiu pierwszych kroków.

Symulator po uruchomieniu poprosi o skonfigurowanie, czyli przypisanie funkcji do ruchu drążka.

Symulator nauczy nas odruchów, uświadomi, że lot od siebie i na siebie to różne rzeczy i różne zachowania. O ile będziemy ćwiczyć systematycznie, nauczymy się automatycznych reakcji na zmienne sytuacje, jakie możemy zastać w powietrzu właściwym. Jakieś 25 do 30 godzin nalotu na symulatorze spokojnie wystarczy do tego by wyjść na lotnisko i spróbować prawdziwego lotu z minimalnym stresem.

Symulatory występują w dwu postaciach:

Interfejs do nadajnika, który pozwala na spięcie naszego radia z komputerem + odpowiednie oprogramowanie. Plusem tego rozwiązania jest to, że ćwiczymy na nadajniku, na którym będziemy latać docelowo, czyli motoryka drążków, ich siła, centrowanie i reszta klawiszy aparatury pozostają bez zmian.

Patrz foto. 3

Interfejs z dedykowanym nadajnikiem. Plusem tego rozwiązania jest fakt, że oszczędzamy niejako nadajnik właściwy. Symulator taki widoczny jest na fotografii 4.

 

Foto. 3                                                                       Foto. 4

 

Od razu przestrzegam przed symulatorami na telefony, smartfony itd. One tak naprawdę niczego nie uczą, pozwalają jedynie pobawić się przez parę minut. W trakcie lotu pilot musi czuć w palcach drążki, a tego nic nie zastąpi.

 

Jaki symulator proponujemy?

W ofercie naszego sklepu znajduje się fantastyczny symulator Phoenix RC :
https://modelmotor.pl/symulator-phoenix-rc-pro-v5-5.html


Nowe własności symulatora Phoenix RC Pro V5.5

  • Nowe aktualizacje i polepszenie fizyki samolotów oraz nowe parametry ustawień
  • Polepszona fizyka stabilizacji SAFE oraz faz lotu
  • Ulepszony i poprawiony multiplayer - Powtarzanie kolizji modelu, ostrzeżenie przy przepisaniu modelu, możliwość zmiany wielkości paska narzędzi dla więcej graczy oraz chat box, tekst chatu jest teraz zapisywany w pliku "Dokumenty\PhoenixRC\chatlog.txt", zmiana wyświetlenia adresu IP serwera, możliwość kopiowania linku chatu do schowka, naprawione podwójne sesje, itd.
  • Śmigło i wirniki obracają się w zależności od wyboru modelu
  • Naprawiono problem z lądowaniem gdzie najlepsze wyniki nie były zapisywane
  • Przypadkowa awaria silnika działa teraz poprawnie ze śmigłowcami i wielowirnikowcami

Do lotu (do naszej dyspozycji) znajdziemy całe bogactwo modeli wraz najświeższymi nowościami od E-flite i ParkZone, Hangar 9, Blade i innych. Możliwość latania z przyjaciółmi w sieci. Kiedy będziecie potrzebować nowe modele i scenerie, wystarczy odwiedzić strony http://www.phoenix-sim.com, gdzie można je ściągnąć za darmo.
Dodatkowo możliwość stworzenia własnego modelu! Dołączony umożliwia importować geometrię 3D modelu z prawie każdego projektu programu 3D, ustawić i latać. Można modyfikować własności lotne dostępnych modeli i zbudować model według własnych pomysłów.

 

Pierwszy latający model.

Wybór pierwszego modelu to nie tylko wybór pomiędzy RTF-em, a KITEM, to głównie wybór rodzaju modelu. Czym innym jest motoszybowiec RC, czym innym model myśliwca z napędem elektrycznym, a jeszcze czymś innym samolot o napędzie spalinowym. Dlatego też proponuję obrać pewną ścieżkę, nie rzucać się od razu na głęboką wodę, nie próbować iść na skróty.

Nie polecimy od razu szybkim i fantastycznie prezentującym się „Spitfajerem”, na taki model przyjdzie jeszcze czas, wcześniej (niestety) rozbijemy kilka innych.

Zabawę naszą powinniśmy rozpocząć od prostego, łatwego w naprawie, sprawdzonego wielokrotnie, taniego w samej budowie modelu z napędem elektrycznym. Nie bagatelną sprawą jest też dodatkowe wyposażenie do tego modelu, które będziemy musieli zakupić :

  • kilka dodatkowych pakietów akumulatorów do latania
  • ładowarkę do pakietów (najlepiej z zasilaczem)
  • trochę drobiazgów i narzędzi przydatnych na „lotnisku” i służących do szybkich napraw
  • jakąś skrzynkę, walizkę do transportowania narzędzi, akumulatorów itp.

Za sobą mamy trochę czasu spędzonego na symulatorze, wyrobiliśmy w sobie pewne odruchy, nie boimy się ruszyć drążkami, wiemy na czym polega istota lotu, co to jest start, na co zwrócić uwagę przy lądowaniu.

 

Czy już jesteśmy gotowi do pierwszego lotu ? Jak wreszcie wskoczyć w ten świat i stać się „pilotem” RC ?

Kolejnym krokiem powinien być lot z instruktorem. Oczywiście pojęcie instruktor tyczy kogoś kto ma już za sobą doświadczenie, trochę godzin nalotu różnymi modelami, nie jeden model rozbity i odbudowany.

Wiedza i doświadczenie – to główne czynniki, które bierzemy pod uwagę. Takich ludzi znajdziemy w internecie, na forach modelarskich, na najbliższym nam lotnisku, czy też łące modelarskiej.

Nie wstydźmy się pytać, nie wstydźmy, się że często ktoś znacznie młodszy od nas, czy też naszego „dziadka” właśnie będzie tym instruktorem. Nie latajmy sami gdzieś pod lasem, na odludziu, raczej nie zaczynajmy w ten sposób, bo będziemy często próbować wywarzać drzwi, które już wielokrotnie zostały otwarte. Te szlaki już zostały wielokrotnie przetarte przez innych, czerpmy całymi garściami z ich porad, doświadczenia i wiadomości. Z biegiem czasu sami zyskamy status instruktora i to my będziemy wprowadzać kolejnych adeptów w świat lotnictwa RC. Lot z instruktorem podobny jest do nauki jazdy, mamy obok siebie kogoś, kto wyciągnie nas z opresji, uratuje model, od razu skoryguje nasz błędy.

Lot z instruktorem odbywa się to poprzez sprzęgnięcie ze sobą dwóch nadajników, gdzie jednym posługuje się uczeń a drugim nauczyciel.


W przypadku gdy występuje taka konieczność instruktor przejmuje całe sterowanie modelem niejako odcinając ucznia, wyprowadza model, prostuje i stabilizuje lot modelu i oddaje go uczniowi.

Fotografia 5 – lot młodego adepta z instruktorem, fotografia 6 – zadowolenie i duma z pierwszego lądowania.


 

Foto. 5

 

Foto. 6


Modele.

Parę lat doświadczeń, dziesiątki zbudowanych i oblatanych modeli pozwalają mi chyba doradzić i wskazać jaki też wybrać ten swój pierwszy model. Po pierwsze jak wcześniej wspomniałem kierujemy się na samym początku rozsądkiem i zdaniem doświadczonych modelarzy. Nie kupujemy spalinowego „spitfajera”,a jeśli już taki kupiliśmy odstawiamy go natychmiast na półkę.


Pierwszy model to :

  • model bezpieczny
  • model wykonany z tworzywa piankowego typu ELAPOR, EPP ( prosty w naprawie )
  • maszyna maksymalnie samostateczna
  • samolot z małym obciążeniem powierzchni, czyli lekki
  • rozpiętość w granicach 140-180 cm
  • w miarę tanie wyposażenie
  • konstrukcja sprawdzona i zadomowiona na rynku, wielokrotnie opisywana
  • model raczej znanej i uznanej firmy
  • model, do którego dostępne są bezproblemowo części zamienne
  • raczej tylni napęd, w razie kraksy nie zniszczymy od razu silnika i nie złamiemy śmigła
  • lotki w pierwszym modelu ? Oczywiście mogą być

 


Foto.7

Foto. 8

 

Wszystko to wskazuje na samolot typu EasyStar firmy Multiplex lub podobny.

Fotografie 5,6,7 i 8 to właśnie ta klasa modeli, gdzie właściwy EasyStar (foto 7) stał się przez lata niejako wzorcem, na jego bazie powstała cała gama modeli bliźniaczo podobnych takich jak np:


Sky Surfer – dostępny w naszym sklepie : https://modelmotor.pl/sky-surfer-2-4ghz-rtf-elektroszybowiec-rozpietosc-140cm-silnik-bezszczotkowy.html


Dane techniczne :

  • Rozpiętość skrzydeł: 1400 mm
  • Długość kadłuba: 925 mm
  • Powierzchnia skrzydeł: 26 dm2
  • Obciążenie skrzydeł: 25 g / dm2
  • Silnik bezszczotkowy 1850KV
  • Regulator obrotów 20A (bezszczotkowy)
  • Serwo x4
  • Model wykonany z pianki EPP, oklejony foliowymi naklejkami dekoracyjnymi
  • Akumulator: LiPo 1300 mAh 11.1V
  • Przybliżony czas lotu: do 15min
  • Masa startowa: 650 g


Skład zestawu :

  • Sky Surfer w wersji RTF
  • 4-kanałowa aparatura 2.4GHz
  • Akumulator: LiPo 1300 mAh 11.1V
  • Ładowarka
  • Komplet elementów drobnych
  • Instrukcja obsługi

 

Beta 1400 - https://modelmotor.pl/szybowiec-zdalnie-sterowany-beta-1400-arf.html

 

Idealny dla początkujących zestaw modelu motoszybowca w wersji ARF. Model w locie jest stabilny i niezwykle zwrotny, dzięki czemu polecany jest zarówno dla początkujących, jak i bardziej zaawansowanych modelarzy. Dobry do rozpoczęcia prób w lataniu FPV.

Zestaw zawiera model samolotu do oraz wyposażenie elektroniczne -silnik, regulator obrotów, 4 serwomechanizmy (zamontowane w modelu).

 

Dane techniczne :

  • Rozpiętość: 1420mm
  • Długość: 940mm
  • Waga: 690g
  • Powierzchnia skrzydła: 24,5dm2

 

Zawartość zestawu :

  • model Pelikan Beta 1400 KIT
  • silnik ze śmigłem
  • regulator obrotów
  • 4x serwomechanizm
  • akcesoria (popychacze, dźwignie)

 Easy Star - https://modelmotor.pl/easy-star-ii-kit-multiplex-139cm.html

 
Odporny na rozbicie i nieznaczne przeciążenia, wydaje się być idealnym w modelarstwie lotniczym, poczynając od nauki do maksymalnej zabawy.


Cechy:

  • Nie wymaga malowania, prefabrykowane, kolorowe części wykonane z odpornej na
  • uderzenia pianki Elapor.
  • Osłonięty silnik jest zamontowany ponad skrzydłami dla zwiększenia bezpieczeństwa i trwałości.
  • Specjalnie skonstruowany do nauki latania dla początkujących.
  • Demontowalny do transportu.
  • Latanie ze sterem wysokośc, kierunku i opcjonalnie lotkami
  • Dobre parametry szybowania, nawet przy wyłączonym silniku.

 

Zawartość zestawu:

  • wszystkie elementy modelu
  • komplet części drobnych
  • śmigło składane Aeronaut 7"x6"
  • komplet napędów lotek
  • elementy ozdobne
  • instrukcja montażu i eksploatacji

 


Dane techniczne:

  • Rozpiętość: 1385 mm
  • Długość: 880 mm
  • Powierzchnia nośna: 24 dm2
  • Masa całkowita: ~720g

Shark - https://www.modelmotor.pl/rr-shark-multiplex-107cm.html

Model bardzo uniwersalny przeznaczony do zabawy w lecie, zimie i na wodzie.

Wykonana z pianki ELAPOR - starannie zaprojektowana konstrukcja, charakteryzuje się dużą sztywnością i odpornością na uszkodzenia.

SHARK posiada wyjątkowy wygląd i świetne właściwości lotne. Sterowany jest sterem kierunku i sterem wysokości, co w zupełności zapewnia kontrolę nad lotem. Do tego dla wyjątkowo wymagających użytkowników, konstruktorzy przewidzieli opcję sterowania lotkami. Zastosowanie 3 celowego pakietu napędowego LiPo o pojemności 950mAh, pozwala na osiąganie 10 minutowych czasów lotu.

Co najciekawsze, SHARK może być zaopatrzony w panel wzmocnienia kadłuba do lotów zimowych, klasyczne podwozie kołowe oraz pływaki, które przekształcają SHARK'a w łódź latającą.

SHARK jest całkowicie wykończony - malowany i oklejony folią dekoracyjną.

Po zakończeniu lotów, SHARK może być spakowany do opakowania i bezpiecznie transportowany.


Cechy charakterystyczne:

  • solidna konstrukcja
  • mocny silnik bezszczotkowy
  • kabina z przeźroczystą osłoną i figurką pilota
  • duża różnorodność opcji tuningowych: lotki, wzmocnienie kadłuba, klasyczne podwozie kołowe, pływaki
  • opakowanie pozwalające na transport modelu

 

Wyposażenie modelu:

  • silnik napędowy: PERMAX BL-O 2816-1450
  • regulator obrotów: MULTIcont BL-12 SD
  • serwomechanizmy: MS-12015 x 2
  • śmigło napędowe: 5,5 x 4,5"

 

Modele w układzie tradycyjnym.

Dla bardziej zaawansowanych, czy też obytych już z lataniem pilotów proponujemy modele samolotów, szybowców w układzie bardziej tradycyjnym. Są to modele zarazem większe, bardziej skomplikowane i stanowią niejako wstęp do modeli dużych z napędem spalinowym.

 


Foto. 9

Foto. 10

 

Solius, Heron (fotografia 9) - makietowe motoszybowce o rozpiętości ponad dwóch metrów, fantastycznie wyglądające w locie, z jednej strony majestatyczne, z drugiej pełna akrobacja.


Heron - https://modelmotor.pl/bk-heron-multiplex-240cm.html


HERON to motoszybowiec z napędem elektrycznym, wyposażony w demontowane usterzenie poziome i dzielone skrzydło.

Prosta i celowa konstrukcja sprawia, że HERON jest modelem niesprawiającym żadnych problemów modelarzom początkującym i średnio zaawansowanym.

Dobre właściwości lotne sprawiają, że jest to model zarówno do podstawowej nauki latania jak i treningu podstawowej akrobacji.

HERON to dużo dobrej zabawy i przyjemności. Zastosowanie bezszczotkowego napędu zapewni nawet 40 minutowy lot w warunkach atermicznych. Proporcje modelu i profil skrzydła preferują HERONA do lotów termicznych, a solidna konstrukcja pozwala na wykonywanie dynamicznych manewrów akrobacji.

HERON pozwala na zastosowanie pełnej mechanizacji skrzydła dzięki podwójnym lotkom. Można używać takich funkcji jak klapolotki, hamulec, camber, butterfly.

HERON jest wykonany z wytrzymałego i lekkiego materiału ELAPOR i charakteryzuje się nowymi rozwiązaniami ustanawiając nowe standardy w swojej klasie.

HERON może być również użytkowany jako szybowiec.


Solius - https://modelmotor.pl/solius-arf-multiplex-216cm.html

Model niezwykle zwrotnego i energicznego motoszybowca z ogonem typu "T-Tail" oraz przezroczystą kabiną pilota. Dzięki znakomitej charakterystyce lotu model Solius nadaje się idealnie zarówno do wyczynowych lotów jak i spokojnego, relaksującego weekendowego pilotażu. Niezależnie czy szukamy modelu do przyjemnego szybowania czy do podniebnych akrobacji - Solius spełni oczekiwania każdego modelarza. Model wykonany z niezwykle wytrzymałej na uszkodzenia pianki Elapor.


Dane techniczne:

  • Długość: 1100 mm
  • Rozpiętość skrzydeł: 2160 mm
  • Waga: 1250 - 1450 g
  • Powierzchnia skrzydeł: 40,7 dm2


Park Master - https://modelmotor.pl/multiplex-park-master-3d-98cm.html

Park Master Pro - https://modelmotor.pl/parkmaster-3d-pro-multiplex-98cm.html


Widoczny na fotografii 10 typowo akrobacyjny model dla już bardziej zaawansowanych pilotów.

Model wykonano z wytrzymałego materiału Elapor (EPP). Przy małej masie, zastosowanie tego materiału sprawia, że PARK MASTER to praktycznie model, którego nie można poważniej uszkodzić.

Pomimo dużych możliwości wykonywania zaawansowanej akrobacji, PARK MASTER nadaje się również dla pilotów początkujących, pod warunkiem zmniejszenia wielkości wychyleń sterów.


Dane techniczne:

  • rozpiętość skrzydeł: 980mm
  • długość: 1000mm
  • powierzchnia nośna: 29dm²
  • masa do lotu 520g
  • obciążenie pow. skrzydła 18g/dm²
  • funkcje R/C: ster kierunku, ster wysokości , lotki, obroty silnika

 

Podsumowując :

  • w lotnictwie (nawet modelarskim) nie ma drogi na skróty
  • uczymy się od innych i najlepiej nie na swoich błędach
  • pierwszy model latający ma być pewny, prosty, sprawdzony, łatwy do naprawy
  • Przed pierwszym lotem symulator – pierwszy lot z nauczycielem – kolejny etap lot samodzielny
  • trening, trening, trening...

 

Styczeń 2018,  Tomasz Motyl "Motylasty", Zdjęcia: archiwum własne