Zaczynamy zabawę - śmigłowce RC

 

Modele śmigłowców RC pojawiły się na początku lat 70-tych ubiegłego wieku i przez lata postrzegane były za najtrudniejszą formę modelarstwa lotniczego RC. Związane jest to ze specyfiką sterowania modelem śmigłowca, pierwsze modele odwzorowywały układ tradycyjnego helikoptera bez żadnych uproszczeń.

Z biegiem czasu zaczęły pojawiać się śmigłowce w formie uproszczonej. Wszystko to generalnie za sprawą upowszechnienia napędu elektrycznego, miniaturyzacji elektroniki, przejścia z tradycyjnych kiedyś mechanicznych żyroskopów na rzecz układów piezoelektrycznych i wreszcie reklamę i marketing. W dniu dzisiejszym zdalnie sterowany model śmigłowca, czy też raczej zabawkę, która lata możemy zakupić w dowolnym markecie, sklepie z zabawkami, na stacji benzynowej itd. Zachęcam jednak do poszukiwań w sklepach modelarskich i rozpoczęcie zabawy od zakupu modelu jakiejś renomowanej firmy, gwarantuje nam to fakt, że model taki poleci poprawnie, do modelu dostępne są części zamienne, dodatkowe akumulatory, elementy tuningowe itd.

 

 

Foto.1

 

Foto. 2

Na fotografiach 1 i 2 model – zabawka, zupełnie poprawnie latający miniaturowy śmigłowiec.
Można nim spokojnie latać w pomieszczeniu zamkniętym wielkości pokoju, odporny na upadki.

 

Podział modeli śmigłowców – układ wirników.

Modele śmigłowców dzielimy w uproszczeniu na jedno wirnikowe ( układ tradycyjny ) oparty o wirnik główny i śmigło ogonowe – fotografia 3 – Belt CPV firmy Esky , oraz dwu wirnikowe – typ Coaxial. Uproszczony Coaxial dodatkowo ma śmigło ogonowe w układzie pionowym. ( Fotografie 1,2 i 4 ).


 

Foto. 3

 

Foto. 4

Tradycyjny Coaxial sterowany jest w całości poprzez głowice główną i dwa współosiowe wirniki.

Fotografie 5 i 6 to właśnie tradycyjny Coaxial, jest to Lama firmy Esky. Na fotografii 5 oryginalna Lama, widoczne śmigiełko ogonowe to tylko atrapa, natomiast na fotografii 6 śmigłowiec zbudowany w oparciu o mechanikę i przekładnie główną Lamy.

 

 

Foto. 5

 

Foto. 6

 

Podział modeli śmigłowców – ilość kanałów i funkcje sterowania .

Ze względu na ilość kanałów sterujących rozróżniamy śmigłowce 3, 4 i 6 kanałowe.


3 kanały

Modele trzy kanałowe to najprostsze śmigłowce, przykładem takiego jest zabawka na fotografii 1,2 i 4

W tym przypadku jeden kanał sterowniczy odpowiada za regulacje obrotów śmigieł wirnika, czyli realizuje funkcje wznoszenie i opadania. Drugi kanał powoduje obrót śmigłowca w osi wirników, czyli umożliwia zakręcanie. Odbywa się to na drodze różnicowania obrotów obu wirników. Kanał trzeci uruchamia śmigło ogonowe powodując unoszenie lub opadanie belki ogonowej co pociąga za sobą pochylenie całego modelu do przodu lub w tył i taki kierunek lotu.

Jest to w sumie bardzo uproszczone sterowanie, modele takie są konstrukcyjnie bardzo proste, a wręcz prymitywne, jednocześnie zapewniają przez to bezproblemowy lot.

W ofercie naszej firmy szczególnie polecamy na początek model SYMA S5 widoczny na fotografiach 7 i 8.

Model dostępny pod adresem : https://www.modelmotor.pl/syma-syma-s5.html


 

 

Foto. 7

Foto. 8

 

Jego charakterystyka :

  • Wymiary: 230 x 40 x 105 mm
  • Żyroskopowa stabilizacja lotu
  • Konstrukcja aluminiowo-plastikowa
  • Trzy kanały
  • Zasięg: do 20 m
  • Czas ładowania: ok. 50-60 minut
  • Czas lotu: ok. 5-6 minut
  • Możliwość jednoczesnego lotu dwóch helikopterów
  • Akumulator: 3,7V
  • Pilot: 4 baterie AA - nie dołączone

 

4 kanały

Modele w układzie czterokanałowym najbardziej przypomina tradycyjny śmigłowiec w zakresie możliwości ruchowych, występuje zarówno w układzie jedno wirnikowym jak i dwu wirnikowym.

Funkcje sterownicze rozbite są następująco.

  • Kanał pierwszy – sterowanie gazem, czyli wznoszeniem i opadaniem śmigłowca.
  • Kanał drugi – pochylenie śmigłowca w przód lub w tył i lot postępowy w tym kierunku.
  • Kanał trzeci odpowiada za pochylanie śmigłowca na boki i lot bokiem.
  • Kanał czwarty steruje obrotem śmigłowca wokół osi wirnika głównego, czyli pozwala na zmianę kierunku lotu.

Przykładem z naszej oferty śmigłowca czterokanałowego jest Blade mCX2 widoczny na fotografiach 9 i 10


Model dostępny pod adresem : https://www.modelmotor.pl/helikopter-blade-mcx2-micro-elektro-bind-and-fly.html

 


Foto. 9

 

Foto. 10

 


Parametry techniczne:

  • Średnica wirnika: 190mm
  • Długość: 200mm
  • Wysokość: 120mm
  • Masa: 28g (wraz z akumulatorem)
  • Akumulator: 1 ogn. LiPol 120mAh

 

W układzie tradycyjnym, czyli jedno wirnikowym polecamy model Blade mSR Micro

Model pod adresem : https://www.modelmotor.pl/helikopter-blade-msr-micro-elektro-rtf-mode-2.html


Parametry techniczne :

  • Średnica wirnika: 180 mm
  • Długość: 190 mm
  • Wysokość: 83 mm
  • Masa: 31 g
  • Akumulator: LiPol 3,7V 150 mAh 25C
  • Silnik: Mikro Coreless

 

 

Foto. 11

W zestawie znajdziemy :

  • Gotowy, kompletnie złożony model śmigłowca z zainstalowanymi silnikami oraz jednostką sterującą 5-w-1
  • Nadajnik Spektrum DSM2/DSMX 2,4 GHz w mode 2,
  • akumulator LiPol 150 mAh z ładowarką,
  • 8 szt baterii AA (4 szt do nadajnika i 4 szt do ładowarki).
  • Przyrząd do ustawienia cykliki,
  • zapasowy stabilizator i śmigło ogonowe


6 kanałów

To już pełne sterowanie modelem, pod pojęciem tym kryje się możliwość regulacji czułości żyra, możliwość zmiany faz lotu, czyli przejście z prostego lotu postępowego do akrobacji 3D, lotów „na plecach” czy też „do góry nogami”. Modele te to najbardziej zaawansowane i skomplikowane maszyny. Grupa ta podlega dalszemu podziałowi, gdzie głównym kryterium jest rozmiar ( średnica wirnika ). Są to też zarazem model e znacznie droższe. Generalnie dla zaawansowanych pilotów, którzy mają już za sobą loty modelami dwu wirnikowymi, czterokanałowymi itd.

W grupie tej rozróżniamy modele napędzane elektrycznie, jak i modele o napędzie spalinowym.

 

 

Foto. 12

 

Foto. 13

 

Tutaj polecamy na początek miniaturowy , ale pełnokrwisty śmigłowiec Blade Nano CP S

Model dostępny pod adresem : https://www.modelmotor.pl/mikrosmiglowiec-blade-nano-cp-s-rtf-mode-2.html


Wymiar tego modelu wskazuje na jego zabawkowy charakter, nic bardziej mylnego, jest to w pełni zaawansowany model do akrobacji 3D, świetnie latający zarówno w otwartej przestrzeni jak i w zamkniętym pomieszczeniu. Model ten umożliwia lot w 3 trybach.

Tryb stabilny - helikopter jest łatwy w prowadzaniu dla początkujących, uniemożliwia niebezpiecznych manewrów w locie, które mogłyby spowodować u początkujących pilotów wypadek, ograniczając maksymalne kąty nachylenia.

Tryb Agility - dla sportowego latania bez limitu przechyłu, ale w ograniczonym zakresie łopat. Jest on przeznaczony dla średnio zaawansowanych i zaawansowanych pilotów.

Tryb 3D - przeznaczony dla doświadczonych pilotów. Pełne akrobacyjne funkcje 3D bez żadnych ograniczeń i pełnym zakresie łopat.

Dodatkowo w dowolnym trybie jednym przyciskiem można wrócić do stabilnej pozycji i uratować model.

Właściwości :

  • Technologia SAFE jako asystent lotu
  • 3 tryby lotu
  • Tryb Panika ustawia model natychmiast do pozycji poziomej w każdym trybie lotu
  • AS3X Flybarless system
  • Symetryczne główne łopaty wirnika 85 mm
  • 2,1 g liniowe serwa cyklik o długiej żywotności
  • Węglowy wał główny
  • Zawiera nadajnik Blade 2,4 GHz
  • Zawiera akumulator LiPo E-flite 1S 3,7V 150 mAh 45C
  • Zawiera ładowarkę DC LiPo
  • Zawiera dwa zestawy łopat głównych, łopaty do szybkiego latania są zainstalowane oraz zapasowe śmigło ogonowe
  • Wytrzymała i lekka konstrukcja

 

I wreszcie przejście w średniej wielkości śmigłowce.

 

 

Foto. 14

 

Foto. 15

Fotografie 14 i 15 – dostępny u nas pod adresem : https://www.modelmotor.pl/blade-230-s-rtf-mode-2.html

 

Blade 230.

Model ten to z jednej strony adrenalina w czystej postaci a z drugiej jest doskonałym wyborem przy przejściu z dwu wirnikowego helikoptera lub quadrokoptera na pełnowymiarowy helikopter.
Pozwala na stopniowe przechodzenie od unoszenia, przez szybki lot z większymi nachyleniami do nieograniczonych możliwości lotu w tym 3D.

Helikopter Blade 230 S jest kompletnym modelem gotowym do lotu, wyposażonym w technologię SAFE oraz stabilizację trzech osi. Model posiada potężne bezszczotkowe silniki oraz akumulatory LiPo 11,1 V 800mAh. . Wybór trybu lotu dla początkujących jak i zaawansowanych. Przycisk "Panika" powraca model do stabilnego lotu z dowolnej pozycji.

Model helikoptera Blade dla początkujących i zaawansowanych pilotów jest napędzany przez bezobsługowe silniki bezszczotkowe, główny silnik ma 3900 obr/min/v, ogonowy 3600 obr/min/v wyposażony w 3 śmigła gwarantując szybką reakcję. Średnica głównego wirinika ma 536 mm, a śmigła wykonane są z wytrzymałego tworzywa ABS, regulator bezszczotkowy, szkielet wykonany z wytrzymałego tworzywa odpornego na uderzenia.

 

Właściwości modelu :

  • Technologia SAFE jako asystent lotu
  • Tryb Stabilizacji zmniejsza pochylenia modelu i niebezpieczne manewry
  • Zaawansowane tryby lotu przeprowadzą Cię bezpiecznie z zawisu do pełnej akrobacji
  • Tryb Panika ustawia model natychmiast do pozycji poziomej w każdym trybie lotu
  • Sterowanie kolektywu z mechaniką flybarless umożliwia również loty na plecach
  • Bezszczotkowy główny oraz ogonowy silnik dla natychmiastowej reakcji
  • Śmigła z ABS odporne na uderzenia
  • Sztywna, a jednocześnie lekka konstrukcja
  • Pomalowana kabina o zróżnicowanej kolorystyce dla lepszej orientacji
  • Zamontowany odbiornik Spektrum AR636 DSMX z technologią AS3X Heli
  • Zamontowane mocne, cyfrowe serwa z metalowymi zębatkami
  • Zestaw zawiera akumulator LiPo E-Flite 800 mAh oraz ładowarkę
  • Do dyspozycji są tuningowe części - kabina oraz śmigła różnych barw

 

Kilka uwag o wyborze modelu i samym lataniu.

Na początku najlepszym wyborem będzie … symulator lotu, jakikolwiek symulator, który umożliwi nam zapoznanie się ze specyfiką lotu modelem śmigłowca. Istotnym jest by sterować w trakcie symulacji nadajnikiem a nie bawić się klawiaturą komputera czy tez innym padem. Po obyciu się z lataniem wirtualnym nabywamy pierwszy model. I tutaj najlepiej rozpocząć od modelu 3 lub 4 kanałowego.

Zwracam uwagę na rozsadek i zachowanie do maksimum wszelkich zasad bezpieczeństwa. Nie latamy nad ludźmi, nad głową, za plecami, nie latamy modelem uszkodzonym, po kraksie, z nie naładowanymi akumulatorami.

Jeżeli akumulator w modelu śmigłowca pozwala na lot np. 6 minutowy, sugerujemy po 5 minucie wylądować. zawsze musimy mieć zapas energii w akumulatorze na kolejna próbę lądowania, a akumulator rozładowany do 80% będzie zdecydowanie dłużej nam służył i pozwoli na bezpieczne latanie.

Latamy w miejscu bezpiecznym, na początek przy bezwietrznej pogodzie i co najważniejsze NIE ZRAŻAMY SIĘ PO PIERWSZEJ KRAKSIE.

Pełna oferta modeli śmigłowców : https://www.modelmotor.pl/category/helikoptery-rc

 


październik  2017,  Tomasz Motyl "Motylasty",

Źródło fotografii : 1,2,3,4,5,6,11,12,13  archiwum własne, fotografie : 7,8,9,10,14 i 15 – źródło internet.